Brev:
7 måneder - mælk og mad
15. maj 2017
Alder:
7 mdr.
7 måneder - mælk og mad
Hej Helen
Jeg har et par nye spørgsmål omkring mad og mælk til vores datter på 7 mnd.
Hun får 6 flasker i døgnet og 3 hovedmåltider og et enkelt mellemmåltid.
Hendes dag ser nu således ud:
04 flaske
06.30 vågner
07.30 morgenmad – grød med lidt frugtmos, vand i kop
08.30 flaske og formiddagslur
10.30 frokost – grøntsagsmos/grøntsagsmos med kød, vand i kop
11.30 flaske og middagslur
14.00 mellemmåltid – frugt og vand
15.30 flaske og eftermiddagslur
17.30 aftensmad – grøntsagsmos med kød, vand i kop
19.30 flaske og puttes til nat
23.30 flaske
Hun er ikke så nem at få til at spise sin morgenmad på trods af, at hun ikke har spist siden flaske kl. 04. Men hun er altid meget sulten efter sin flaske efter morgenmaden kl 8.30.
Burde hun hellere starte dagen med en flaske (altså se om vi kunne lykkes med at rykke flasken 04 til 06.30)? Og så få morgenmad bagefter eller har hun mon så endnu mindre appetit til morgenmad?
Jeg har læst, man ikke må give for meget mælk om natten, da det kan tage appetitten fra mad om dagen? Men jeg kan også se, at når de bliver ældre skal de ikke have flasker om dagen, men får måske aften, midnat og nat/morgen, så hvordan hænger det sammen? Får de så mælk til maden i kop eller hvordan? For hun skal jo forsat have en vis mængde mælk?
Hvis vi gerne vil ned på 5 flasker, hvilken bør vi så fjerne nu først?
Hvad vil være en passende mængde MME til en 7 mnd pige på snart 9 kilo?
Jeg er ligeledes i tvivl om hvor meget vand af kop hun skal have? Er det nogle mundfulde eller fx 100 ml?
Hun får som sagt 3 hovedmåltider og et mellemmåltid, men jeg er også lidt i tvivl om hvor store de skal være? I folderen fra sundhedsstyrelsen er det nogle meget store portioner fx grød der er vist. I dag får hun tilbudt ca. 1 dl færdigblandet mad (med MME og 1 tsk olie tilsat) ved hvert af de tre måltider. Skal disse portioner øges som hun bliver ældre eller giver man så flere måltider i stedet?
Sidst men ikke mindst, er det faktisk lidt en kamp at få maden i hende – vi skal nærmest opføre et mindre teaterstykke med blinkende lys og lyde for at få hende til at spise ;-) Og det vil jeg naturligvis gerne væk fra, så hun kan sidde pænt og spise sammen med os, men så får vi ikke meget i hende. Så hvad er vigtigst? At hun spiser det hele (med underholdning) eller at hun ikke får disse dårlige vaner og kun spiser en tredjedel portion?
Med venlig hilsen
Maria