7 måneder - mælk og mad

15. maj 2017

Alder:
7 mdr.

7 måneder - mælk og mad

Hej Helen

Jeg har et par nye spørgsmål omkring mad og mælk til vores datter på 7 mnd.

Hun får 6 flasker i døgnet og 3 hovedmåltider og et enkelt mellemmåltid.
Hendes dag ser nu således ud:

04 flaske

06.30 vågner

07.30 morgenmad – grød med lidt frugtmos, vand i kop

08.30 flaske og formiddagslur

10.30 frokost – grøntsagsmos/grøntsagsmos med kød, vand i kop

11.30 flaske og middagslur

14.00 mellemmåltid – frugt og vand

15.30 flaske og eftermiddagslur

17.30 aftensmad – grøntsagsmos med kød, vand i kop

19.30 flaske og puttes til nat

23.30 flaske

Hun er ikke så nem at få til at spise sin morgenmad på trods af, at hun ikke har spist siden flaske kl. 04. Men hun er altid meget sulten efter sin flaske efter morgenmaden kl 8.30.

Burde hun hellere starte dagen med en flaske (altså se om vi kunne lykkes med at rykke flasken 04 til 06.30)? Og så få morgenmad bagefter eller har hun mon så endnu mindre appetit til morgenmad?

Jeg har læst, man ikke må give for meget mælk om natten, da det kan tage appetitten fra mad om dagen? Men jeg kan også se, at når de bliver ældre skal de ikke have flasker om dagen, men får måske aften, midnat og nat/morgen, så hvordan hænger det sammen? ...

Annonce

... Får de så mælk til maden i kop eller hvordan? For hun skal jo forsat have en vis mængde mælk?

Hvis vi gerne vil ned på 5 flasker, hvilken bør vi så fjerne nu først?

Hvad vil være en passende mængde MME til en 7 mnd pige på snart 9 kilo?

Jeg er ligeledes i tvivl om hvor meget vand af kop hun skal have? Er det nogle mundfulde eller fx 100 ml?

Hun får som sagt 3 hovedmåltider og et mellemmåltid, men jeg er også lidt i tvivl om hvor store de skal være? I folderen fra sundhedsstyrelsen er det nogle meget store portioner fx grød der er vist. I dag får hun tilbudt ca. 1 dl færdigblandet mad (med MME og 1 tsk olie tilsat) ved hvert af de tre måltider. Skal disse portioner øges som hun bliver ældre eller giver man så flere måltider i stedet?

Sidst men ikke mindst, er det faktisk lidt en kamp at få maden i hende – vi skal nærmest opføre et mindre teaterstykke med blinkende lys og lyde for at få hende til at spise ;-) Og det vil jeg naturligvis gerne væk fra, så hun kan sidde pænt og spise sammen med os, men så får vi ikke meget i hende. Så hvad er vigtigst? At hun spiser det hele (med underholdning) eller at hun ikke får disse dårlige vaner og kun spiser en tredjedel portion?

Med venlig hilsen
Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder